Tuesday, August 16, 2011

Kebodohan manusia sering ditunjukkan melalui percakapan dan perbuatannya...

  Assalamualaikum....arinie akem nak cakap sikit tentang satu hal....bende nie boleh berlarutan sehingga boleh menimbulkan kekecohan sesama manusia...iaitu sifat kebodohan manusia itu sendiri....
   Korang tahu x....selalunya kalau kita nak memulakan sesuatu percakapan itu,mesti kita akan bercakap mengenainya dan tidak sesekali terkeluar dari topik...kadang2 klu dah terkeluar topik tu...memang akan melalot sampai timbul isu2 yang berbangkit yang menyentuh sensitiviti orang lain...akhirnya,perbalahan berlaku.....terutama sekali apabila kita berbual dengan orang yang kita tidak mengetahui latar belakangnya(orang asing)...kadang2 kita x tahu..ianya boleh menimbulkan sensitiviti walaupun kita berniat untuk bermesra dengannya.....
   Manusia juga sering menunjukkan kebodohannya melalui keangkuhan...apa yang akem maksudkan ialah....dia menunjukkan kebodohan tu dengan membangga diri,bercakap besar,ego tinggi,dan juga suka membangkang apa yang orang ckp dan timbulkan hujah2 yang palsu semata2 untuk memenagkan hatinya....jangan "be to hipocrite"....kadang2 kita x taw...dengan siapa kita ckp....klu boleh hindarkanlah daripada korang menjadi haters kepada orang lain...mereka juga punya pendirian mereka sendiri....
   Manusia juga kelihatan bodoh melalui perbuatannya...kadang2 kita rasa perkara tu amat menjengkelkan...tapi dia rasa perkara itu biasa untuk dirinya......langkah2 untuk mengelakkan daripada diri kita menjadi bahan cemuhan orang lain....maka kita perlulah mempunyai perancangan dalam hidup dan juga pandai2 pendisiplinkan diri....ini juga akan terbawa2 semasa anda kemana2 sahaja....dan sifat itu akan tertayang kepada orang lain...jadi siapa yang malu....tepuk dada tanya selera la......
   Sampai sini je la akem nak bersembang2 dengan korang..maybe ada new posst comming...tunggu je la and thanks sebab dah singgah ke blog nie...blog nie x la cantik mana..asalkan ada coretan di sini ckp la untuk memuaskan aty setiap orang..ASSALAMUALAIKUM...

Friday, August 5, 2011

Puasa di tempat baru..hurm..macam mana?

Assalamualaikum kepada semua rakan2 blogger akem sekalian....hari nie akem nak kongsi sikit pengalaman akem semasa berada di asrama dalam bulan puasa...biasa la kan...first time duduk asrama..lagi2 time puasa...memang amat janggal bagi akem..sebab klu selalu sahur or berbuka puasa mesti mak yang tlg sediakan makanan dan macam2 agi......kadang2 klu x bangun sahur...mak yang kejutkan...ada sesetengah orang tak biasa dengan keadaan sebegini didalam bulan ramadhan...akem ada kawan..siap nanges2 agi sebab x biasa berbuka dan sahur sorang2 jauh dari keluarga tersayang..biasalar...setiap orang akan menempuhinya satu hari nanti.....macam akem sendiri....puasa sendiri di asrama....lagi lar saya sangat janggal.....masih x pandai lagi menguruskan diri kat asrama pada semester 1 nie...anyway....perkara yang selalu terjadi pada waktu sahur di asrama ialah....


1)Terlambat bangun sahur....

  •     Ini disebabkan rakan-rakan kita yang sebilik tu terlupa nak kejut kita untuk bangun sahur...mungkin dia mamai kot..ataupon satu blik tak bangun waktu sahur...haha itu memang dah jadi kebiasaan..

2)Tak pandai jimat wang ringgit...

  • Selalunya orang yang baru first duduk asrama nie..samada kat kolej or universiti....bila ada bazar ramadhan je...mesti nak beli macam2...pas tu duit terbang macam tu je.....selalu klu kat rumah mak or ayah yang belikan untuk kita...kita dok relax je dan makan betol x?....tapi ada sesetengah orang yang duduk asrama nie merungut kerana mereka x boleh save budget...

3)Rasa macam malas nak g kuliah sebab penat...

  • nie..no komen..sebab itu atas diri masing2
4)X semangat nak berpuasa sebab ada penyakit   "HOMESICK"
  • Nie kes yang rindu mak dan ayah dyeowg la tue.
Natijahnya.....klu dah sampai tempat orang tu..kita kene siapkan diri kita dari segi fizikan dan mental....kalau jadi apa2 pon nanti kita yang akan uruskan diri kita sendiri..kita x boleh mengharapkan pada ibu bapa seratus peratus dalam hal nie....sebagai remaja yang berfikiran yang matang....kita perlu sedar tentang semua nie....macam mana pada kawan2 kita yang diluar negara..mereka lagi terdedah dengan pelbagai perkara...soo bersyukur la kita yang duduk di malaysia nie..tu je yang akem boleh ckp.....salam semua..miss u all muach!!!

Friday, June 17, 2011

Makanan dan lambang...(Johor)..bahagian 1

Assalamualaikum dan salam sejahtera orang2 malaysia mahupun orang orang luar negara...kat sini akem teringin sangat nak kongsi salah satu lambang negeri johor..iaitu dari segi makanannya....biasalar..akem berasal dari johor...daerah pasir gudang...makanan dan lambang sesuatu negeri itu penting kerana apabila kita kemana2 kita membawa lambang dan personaliti diri kita,....dan lagi satu...Masakan dan hidangan di Johor kebanyakkannya dipengaruhi dari Arab dan kepulauan-kepulauan Melayu. Terdapat sesetengah makanan ini, yang ramuannya begitu unik dan begitu sukar di dapati di negeri-negeri lain di Malaysia. Hanya di keraian-keraian tertentu sahaja makanan yang unik dini biasanya boleh didapati dan adakalanya anak Johor sendiri tidak mengenalinya... apabila orang sebut...lontong,kuih gunting....mereka akan kenal bahawa makanan itu berasal dari mana...mana...dan mana.......ha....post nie khas tok kengkawan yang bukan berasal dari johor dan yang ingin mengetahui sedikit sebanyak tentang negeri johor darul takzim...jom sama2 kita selongkar.....
 ha,.....pada kawan-kawan akem kat luar sana mesti pernah makan makanan ini kan....satu malaysia tau ini ialah otak-otak....sebenarnya..otak-otak ini berasal dari negeri johor la....di daerah kempas memang popular makanan ini...sekarang ini makanan ini sudah meluas jauh di malaysia...boleh didapati dengan harga rm0.80 sebatang...mengandungi isi ikan yang diperap dengan rempah....ala..x payah la akem nak jelaskan dengan lebih detail makanan ni....

 ha...tau x ni ape.....nie namanya asam pedas daun kesum..memang selalulah klu g kedai2 nasi campur...x sah klu x de makanan nie....orang johor makan asam pedas bersama kicap...memang best lah..lagi pedas lauk nie lagi best....ikan asam pedas selalu orang guna ikan tenggiri,ikan bawal,dan macam2 jenis ikan boleh....ikan ape2 pown x jadi masalah....makanan nie amat polular di semua negeri.....x taw la klu korang x pernah makan makanan nie.............jom kita nengok kesemua jenis makanan tradisional di negeri johor...ada pape soklan sila post diruangan komen...
nie namanya burasak..makanan orang bugis....
 nie halwa maskam..makanan nie wujud bila ada masjis perkahwinan jew....tapi sedap taw....
nie makanan fav akem bila waktu malam iaitu kacang pol..nyummm2...harga x mahal cuma rm3 jew semangkok..
ini kerutup ikan...makanan nie memang sedap tapi mahal..ia dtg dari orang jawa yang menetap di johor...makanan nie dipercayai wujud sejak dizaman perang lagi....
nie kuih kederam...atau nama lain penderam..ia juga berasal dari negeri johor gak..dia dibuat daripada gula melaka dan juga tepung sahaja...dan digoreng....
inii kuih sirat....rupa macam kuih wajik tetapi lain jenis....akem agak jarang makan kuih nie...sooo harap2 sapa2 taw nama sebenar kuih nie...bagitaw la akem yaw...memang susah dpt kuih nie walaupon berada di johor....
ha...nie makanan yang melambangkan negeri johor la..namanya ialah laksa johor....ia berbeza dengan laksa dari negeri lain....yang lainnya ialah kuah untuk laksa johor mengandungi santan.....x tawla lain2 jenis laksa macam nie....
ini pula mee bandung johor..kuahnya memang sedap..kandungan utama dalam kuah tu ada kacang...tu yang membuatkan sedap.....ada udang,sotong,daging,ayam dan macam2 agi...nyumm2....
nie nasi beriani gam...amat popular di daerah batu pahat...selalunya nak dpt nasi beriani nie pergilah ke majlis perkahwinan......lagi satu..ia memang susah nak cari di kedai2 makan,.....

ha...kepada sesiapa yang vegeterian nie boleh la makan makanan nie...namanya ialah pecal.....dia ada tahu,tempe,sayur-sayuran,.......dan juga kuah kacang...memang sedap.....buat sendiri pown boleh....
haha...untuk pengetahuan korang..nie bukan telur dinosaur....tetapi ini telur pindang....di rebus selama beberapa jam bersama rempah dan daun2 yang tidak dipakai agi.....selalu didapati di majlis perkahwinan..
nie pisang salai....macam kerepek la..dia ada dua jenis...lembik dan keras...lembik tu sedap la juga...yang kering tu selalunya jadi kerepek pisang...selalunya pisang salai menjadi tempahan untuk musim perayaan jew....
klu korang nak makan bila2 masa jew...korang just go street stall sepanjang jalan ke johor..nant korang jumpe lar...tapi klu korang guna highway..memang x jumpe lar....
nie namanya rojak petis....memang popular di daerah johor bahru dan pasir gudang......kawan kepada rojak petis ialah rojak buah...same je...kuahnya ialah kuah petis.....pas tu tabur dengan kacang...huhuhu sedap beb...
nie namanya roti kirai ataupun roti jala.....sesuai dengan namanya kerana makanan nie serupa dengan jala....di perbuat daripada tepung dengan acuan yang berlubang...huhu sedap dimakan dengan kuah kari....
ala......makanan nie semua orang dah taw..ini namanya sate...berasal dari johor juga....hurm..lapar la......
ini mee soto....amat popular di daerah pasir gudang dan mersing.....sedap taw...ada yang makan dengan mee kasar,mee rebus dan juga nasi.......
 nie namanya tahu bakar...sedap taw......kuahnya ialah kuah rojak petis...tabur pula dengan kacang..fuhh sedap beb.....


Pengaruh masakan Jawa juga banyak menyumbang kepada masakan Johor. Antaranya nasi ambeng, lontong dan ungkep. Nasi ambeng adalah nasi yang dihidangkan ketika majlis yasin ataupun tahlil. Hidangan ini biasanya di sediakan untuk empat orang yang akan makan di dalam satu hidangan yang sama di mana terdapat campuran lauk termasuk serunding kelapa, mi, iakan kering dan sebagainya.
Tidak ketinggalan juga, bontrot/berkat yang datangnya dari bahasa Jawa yang membawa maksud nasi yang dibungkus atau di sediakan bagi tetamu untuk di bawa pulang apabila menghadiri majlis (perkahwinan, yasin atau tahlil). 

nanti part 2 akem akan sambung dengan makanan tradisional negeri melaka......tunggu yea....






      

Thursday, June 16, 2011

Sedekah...TERPAKSA atau DIPAKSA......?


  Assalamualaikum dan salam sejahtera...arinie akem nak kongsi sikit pengalaman bersama semua tentang sedekah...yang akem taw..sedekah ialah pemberian yang ikhlas daripada seseorang yang berkemampuan pada orang yang kurang bernasib baik.
 Sedekah digalakkan dalam islam kerana secara tidak langsung ia dpt membantu orang yang didalam kesusahan keluar daripada permasalahan mereka atau pun kita secara tidak langsung dpt menyelamatkan nyawa mereka yang berkemungkinan tidak ada kudrat untuk kerja tetapi meraih simpati daripada belas ihsan orang ramai.Sebenarnya...bersedekah tu digalakkan kerana apabila kita sedekah..kita tidak akan rugi....setiap perbuatan kita(sedekah)yang kita lakukan itu akan dilipat gandakan oleh Allah s.w.t.
     yang akem nak citer nie satu peristiwa di KB Mall...pada waktu itu akem jalan2 selepas penat seharian buat assignment daripada lecture....semasa berjalan2 tu...terserempak pulak dengan sekumpulan budak-budak kecik sambil membawa sesuatu ditangan mereka....lalu dia dengan pantasnya MENERPA akem dengan rasa tidak puas hati......akem pown ckp la.....
    
    "Adik nak apa nih?..."
        "Tlg saya abg...saya dah lama x makan...."kata budak itu dengan sedihnya,..
    "kalau macam tu tak pe la...."
sambil membuka beg duit...
     "ambil seriyal nie....ok abg x de duit dah"

pas tu dia kasi aku ayat seribu dinar tanda terima kasih....lalu aku terima dengan lapang dada dan rasa simpati la dengan dyeowg....lalu,bila akem nak g tu...dia thn agi.....dia kata
  
   "eh abg,ayat seribu dinar tu berharga rm3"
"eh,kata tadi minta sedekah...jadi abg kasi la seikhlas hati sebab abg taw adek satu hari x makan"..kata aku dengan tegasnya...
   "tak la bang....saya nak gak rm3 tu nak gak!!!"

pas tu orang semua tengok dan pandang sinis dengan aku...jadi aku terpaksa la kasi lagi rm2.....
Semasa aku kasi dia rm2 tu.....datang ramai2 plak sekumpulan adik2 yang sama meminta sedekah....dia kta..

  "x aci la..dia abang kasi dia rm3..saya abg x kasi..."

aku dalam hati berkata...subhanallah....ada lagi ke orang macam nie didalam dunia...mintak sedekah pown paksa2 orang suruh kasi.......menyempang dari difinisi sebenarnya....
lepas tu aku pown dengan nada lembut tanye la dia.....sapa yang suruh adik minta sedekah pakSA2 

    "mak yang suruh abg...kita x boleh makan selagi x dpt duit sedekah hari ini"....
    "ckp kat mak...x tkt dosa ke..apa yang adik buat nie salah....adek x sepatutnya ikut atau dengar kata ibu bapa yang x baik...selagi ibu bapa adik ada kudrat untuk keje...ckp dengan mereka supaya bekerja dan bukan macam nie caranya....baik adik balik"...

mula2 memang rasa sedih kerana ibu dan bapa selalu memanfaatkan yang tidak baik kepada anak-anak mereka...misalanya macam keadaan ini la....ibu bapa yang ada kudrat yang masih lagi boleh bekerja tapi memutuskan jalan pintas dengan hanya menyuruh anak mereka meminta sedekah.....kenapa tidak ibu bapa mereka saja yang meminta sedekah....ini semakin hari semakin menjadi isu2 yang besar kerana tanggungjawab tidak dpt dilaksanakan dengan sempurna....kerajaan perlulah pandang perkara ini di tahap yang membimbangkan dan kerajaan harus memutuskan sesuatu yang lebih baik kepada masyarakat2 yang berfikiran begini.


ini antara gambar yang berjaya akem ambil kerana mereka cuba memprotes tetapi oleh kerana takut dan trauma dengan ugutan dan ancaman..mereka sanggup berbuat demikian...kepada rakan2 blogger diluarsana...dan rakan2 hakim...akem harap apa yang aken sampaikan ini bermanfaat kepada orang lain...ok..akem ada banyak keje nih...jumpe lagi di post yang akan dtg...bye.....

Monday, June 6, 2011

Sedihnya x dpt pegi matrik....

akem rasa sungguh gembira kerana dpt tawaran second intake ke matrikulasi.....akem berasal dari pasir gudang johor.....dpt matrik johor....ok lar...dalam hati rasa gembira......mulalah akem call mak,ayah,saudara-mara dan macam2.....macam x caye dpt matrikulasi....keputusan yang tak la cemerlang sangat dan x mengharap tok mendapat matrik...teriba dpt plak...masalahnya bila dah dpt matrik...aku sudah 2 minggu melanjutkan pelajaran ke IPTA......aduh..susah nam buat keputusan nie........aku tention memikirkan nak g mana satu....klu aku g marik aku jimat 2 tahun..klu ambil diploma..aku rugi 2 tahun....tapi masalahnya aku bukan ulat buku......aku nie plg malas nak baca buku...klu buat homework tu ok lar.....rajin la gak....pas tu aku call lecture aku(mentor)......dia kata dia dlu pown dari matrikulasi.....soooo aku pown tertarik dengan kata dia..dia kata matrikulasi cuma trek pantas je......lagipown dia akan bersaing dengan ramai orang......huhuhu dan akhirnya akem buat keputusan tok teruskan study IPTA jae............

My memories wif friends at hostel and college

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada rakan-rakan blogger ku sekalian..maaf la...jadual yang sibuk menyukarkan aku tok mengedit blog...anyway...ari nie akem nak citer pasal rakan2 baru akem di kolej yang akem belajar sekarang nie di KPTM-KB(Kolej Poly-Tech Mara cawangan Kota Bharu)...walau macam mana pown....kawan2 lama akem di seluruh malaysia tidaklah akem lupakan....korang still di hati akem...akem suka ramai kawan.....hidup berkawan nie best...hari2 yang kita tempuh nie rasa lebih tenang dan selesa bersama rakan disamping selain ibu dan bapa....
   Tanpa panjang lebar akem berceloteh...jom kita ceciter pasal 4 orang "selected" yang berjaya akem ambil gambar mereka ....nie..nak citer pasal budak yang bernama Nazrie....

ha.....nie la orangnya...memang susah ambil gambil gambar dia...senang citer ambil je kat fb.....anyway...dia nie ok ok lar.....baik pown ada,dan juga friendly...akhir2 nie dia suka main game la plak.....nak taw game ape....Left for death.....lagi satu....klu nak g mana2 dia la jadi ketua kepada rakan2 yang lain.....termasuklah g makan,solat(jadi imam),g kolej,g tandas,g mana2...hahahaha.....dia nie klu dah main game memang khusuk giler...huhuhu.....dia plg susah diajak berbual....hahah x taw la knp...dan juga dia nie rajin basuh baju hari2 kat asrama...asal mandi je terus basuh baju...huhu....
    Seterusnya,aku nak citer kawan aku yang pandai pasal komputer....sape erk?.......
nie la gambar kawan aku yang bernama.........Faisal.....tapi nama dia dalam fb laen.....x taw la.....dia nie plg rajin beli barang kat KB Mall...nak beli ape2 mesti pegi KB Mall.....pas tu suka kirim2 barang.....dia baru je dpt lesen motor...tapi yang peliknya dia x boleh bonceng orang di belakang...dia kata dia takut dan dia x pernah bonceng orang....dia nie memang peminat anime...bukan k-pop.....dia suka macam2 jenis amine...lagu2 anime,cerita anime.....cerita yang plg dia suka ialah....Letter bee....pasal barang2 yang selalu dia beli tu kebanyakannya telah dihabiskan oleh bilik asrama yang laen....dia memang bawak semua barang ke asrama nie termasuklah dapur gas(mini).....dia suka dengar lagu sambil jalan,relax2 dengar lagu...kadang2 lagu yang dia dengar menggunakan earphone/walkman terlalu kuat sampai orang berborak di sebelah dia..dia x dengar....haiz....ade2 je....
   Mangsa kawan aku yang ketiga nie mempunyai suara yang unik....
Nie la kawan aku yang aku maksudkan..namanya muaz....suaranya memang unik.....suaranya memang serak2 basah....menjadi ikutan ramai orang....hehehe...muaz yang pki spec mata....dia suka kata "serius!!"....hahaha.....anyway dia ok dan suka bergaul dengan orang2....suka duduk dalam gelap... :D......dia suka pki baju fit.....pas tu bekas ahli taekwando....dia selalu buat aksi2 yang extreme.....klu pagi2 klu nak g tandas..dia yang mandi plg lama....hahaha x pe la mungkin dia basuh baju sekali kowt....
  Seterusnya ialah rakan ku yang berasal dari pasir mas......
Dia special sikit.....tag line dia suka menjadi sebutan sampai kehari ini iaitu "GIL...LLLLOOO!!!"...pada asalnya bukan macam tu....tapi telah di nadakan oleh kompozer oleh budak pra yang bernama adam.......mandi 2 kali sehari.....akem je yang malas mandi......dia suka membebel klu aku lambat bangun tido.....dia juga menjadi orang yang kejutkan akem hari2...hahahaha....dia juga yang menjadi juru bahasa aku..sebab dia selalu ajar aku loghrat kelantan....misalnya gapo,samah,riyal,tubik,derak,dan macam2 agi....dia nie cpt bosan....dia seorang yang periang dan juga slumber.....klu nak ape2 lagi detail tentang dia..g je kat fb dia......
   Ok...nak citer seorang budak klang plak.......
dia nie bernama mohamad nizar.....dia nie suka sengih2.....dan juga suka lagu2 anime...lagi2 lagu naruto......dia nie selalu lepak2 dengan kiter orang dalam bilik......selalunya dalam bilik akem la menjadi tumpuan budak2 nih....sebab ada laptop...hehehehehe......dia nie memang slumber...dan pandai menjaga hati kawan.....dia pown jadi imam klu sembahyang......selalunya sembahyang magrib la......dia nie tidur mana2 pown selesa.....budak2 perempuan dalam kelas kuliah pernah ckp...dyeowg suka taik lalat kat hidung dia...katanya comel gitu...hehe x taw la........kadang2 walaupun muka kita x cantik/hensem tapi bila ada taik lalat di muka nampak macam comel la.......dia nie memang rajin ckp kelantan walaupun x betul sikit cara becakap tapi ok la cara dia bercakap tuh.....klu akem nie huhu payah nak ckp......
     Tu la ceciter kawan2 akem....dye orang nie klu x de memang sunyi asrama nih.....anyway kepada korang kat luar sana..sayangilah rakan2 korang ea.....jadikan mereka sumber inspirasi korang semua.....

Sunday, May 1, 2011

Apa itu kemanusiaan........................?

Assalamualaikum dan salam satu malaysia kepada semua rakan2 blogger akem.....kawan akem dah cek status permohonan ke tingkatan 6 bawah semalam...ramai kawan-kawan akem dpt jurusan KEMANUSIAAN di sekolah-sekolah yang terpilih....soo...kat sini akem nak citer pasal ape itu KEMANUSIAAN secara amnya..
      KEMANUSIAAN ialah merupakan ilmu akademik yang mengkaji unsur-unsur manusiawi menggunakan kaedah analisis, kritis dan spekulasi dan bukan kaedah empirik sains semula jadi dan sosial. Bidang kemanusiaan termasuklah kajian bahasa, kesusasteraan, sejarah, falsafah, agama, seni visual, seni pentas (termasuk muzik). Bidang antropologi, kajian kawasan, komunikasi, kajian budaya dikatakan bidang sains sosial yang bertindih dengan ilmu kemanusiaan.
Bidang lain termasuklah teologi, undang-undang, psikologi, filologi, retorik dan sebagainya.
          Pembelajaran semasa di tingkatan 6 memang lebih susah jika dibandingkan dengan politeknik atau diploma. Walaupun begitu sekiranya anda memasuki tingkatan 6, peluang anda untuk memasuki universiti tempatan adalah lebih cerah iaitu 65% berbanding dengan lepasan politeknik atau diploma.
Seperkara lagi subjek di tingkatan 6 adalah perulangan untuk tingkatan 1, 2, 3, 4, 5 terutama geografi dan sejarah. Akem akan terangkan serba sedikit sukatan matapelajaran tingkatan 6 jurusan kemanusiaan kombinasi geografi dan sejarah.
Kepada sesiapa yang mengambil kombinasi geografi dan sejarah, untuk pengetahuan anda, geografi dibahagikan kepada 2 iaitu geografi alam sekitar manusia dan geografi alam sekitar fizikal.
Manakala untuk matapelajaran sejarah, ada Sejarah Malaysia, Sejarah Asia Tenggara, Asia Pasifik, Asia Tengah, Tamadun Dunia dan Tamadun Islam.
Untuk Geografi Manusia, anda akan belajar mengenai geografi yang berkaitan dengan kehidupan manusia seperti kadar pertumbuhan manusia, kadar kelahiran dan lain-lain. Manakala geografi fizikal pula, anda akan belajar mengenai proses-proses yang berlaku dalam dan luar kerak bumi seperti letusan gunung berapi, proses geomoforlogi, gempa bumi dan sebagainya.

Untuk Sejarah Malaysia anda akan belajar sejarah mengenai Malaysia sahaja, Asia Pasifik, Asia Tenggara dan Asia Tengah mengenai luar Malaysia. Manakala sejarah tamadun dunia anda akan belajar mengenai tamadun yang ada di dunia ini, seperti Tamadun Mesophotamia, Tamadun Yunani, pembentukan negara kota dan sebagainya. Sejarah tamadun Islam pula adalah mengenai tamadun Islam sepeti Arab Jahiliyah, khalifah-khalifah dan sebagainya.
Selain itu, jika anda mengambil kombinasi sejarah dan geografi anda juga akan belajar matapelajaran lain iaitu Bahasa Melayu, MUET dan Pengajian Am. Bahasa Melayu, anda akan belajar mengenai sejarah bahasa Melayu, asal bahasa Melayu, dinamika bahasa, variasi bahasa dan sebagainya termasuklah 4 jenis karangan iaitu rumusan, memorandom, ucapan dan satu lagi lupa pulak. Matapelajaran Bahasa Melayu tidak sama dengan kesusasteraan Melayu. Jangan nak samakan dua jenis matapelaran tersebut sebab ada banyak perbezaan.
Manakala Pengajian Am pula, anda akan belajar 3 jenis iaitu Pengajian Am Kreatif, Pengajian Am Kenegaraan, dan Pengajiam Am Statistik. Pengajian Am Kreatif anda akan belajar mengenai cara membuat karangan berbentuk artikel. Karangan itu ada dua jenis laras satu laras sastera dan satu lagi laras sains. Untuk laras sains anda perlu memasukan unsur sains atau istilah sains dalam karangan tersebut.
Seterusnya Pengajian Am Statistik anda akan belajar mengenai macam mana menukarkan maklumat dari bentuk linear kepada bentuk bukan linear dan dari bentuk linear kepada bukan linear, dari jadual kepada teks dan teks kepada graf atau carta pai.
Pengajian Am Kenegaraan pula, anda akan belajar mengenai kenegaraan Malaysia seperti perlembagaan Malaysia, jenis dan bentuk serta konsep negara, jabatan-jabatan serta kementerian-kementerian yg ada di Malaysia, jawatan yang Di Pertuan Agong serta sebagainya.
Matapelajaran MUET pula dibahagikan kepada 4 kertas atau 4 ujian iaitu listening test, speaking test, writing test dan reading test. Semua ujian ada format-format masing-masing.

Fuhyoooh...aku dpt form 6 jurusan ............

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua rakan2 follower,rakan facebook dan juga rakan2 yang lain kerenan korang sudi bertandang ke blog akem yang tak seberapa lawa nih....oklah...akem nak citer nie pasal something...
Korang tau tak....akem dapat masuk ke tingkatan 6 bawah di sekolah pilihan tau...iaitu di sekolah SMKDPT....(Sekolah Menengah Dato' Penggawa Timur)...memang akem x jangka akan dpt masuk sekolah nie dlu sebab sekolah nie power...budak2nya pown boleh tahan hebat...selalu sekolah nie pecahkan rekod tiap2 tahun..terutama pelajar PMR...mesti meningkat bilangannya tiap2 tahun.....yang paling MENAKUTKAN..akem ditawarkan jurusan SAINS di sekolah berkenaan...huhuhu...kecut perut nie nengok surat tawaran melalui on-line nih....

Anda Ditawarkan Untuk Mengikuti Pengajian Ke Tingkatan 6 Bawah
Berikut Adalah Maklumat Tawaran
No. Kad Pengenalan
::
************
Angka Giliran
::
JK101A01
Nama
::
MUHAMMAD AMIRRUL HAKIM BIN LOKMAN NOLHAKIM
Sekolah Asal
::
JEA1078 - SMK. TAMAN KOTA MASAI, JOHOR BAHRU
 
Jurusan
::
SAINS
Sekolah Ditawarkan
::
JEE1005 SMK DATO' PENGGAWA TIMUR
Tarikh Mendaftar
::
9 Mei 2011
 Ala...bende nie panjang sangatlah..hehe sorry sebab x boleh baca habis...
Huhu...baca bende nih je terus rasa nak pengsan...ape taknya...orang selalu dok cakap pasal tingkatan enam nie susah..lagi2 subjek sains....tu yang selalu buat akem rasa takut and kecut sikit....
      Klu korang rasa korang nie kaki struggle..boleh la masuk form 6.....bagi yang bukan kaki struggle..baik korang tunggu UPU je..klu korang masuk form 6....bukan akem nak kutuk ea..tapi klu korang x struggle kat form 6..sure hancur paper korang.....sebab ramai2 orang yang beri perspektif negatif berkenaan dengan form 6 nih....anyway...pilihan ditangan korang....klu korang nak semak kemasukan ke tingkatan 6...korang pergi cek kat sini(klik sini ok)....klu korang rasa nak kongsi ape2 tentang tingkatan 6 nie boleh2 je..berikan komen korang ok....akem akan baca kesemuanya....klu x de komen maknanya korang semua setuju la dengan akem..ok lah akem nak sambung buat keje lain..harap2 korang stay tune berkujung ke blog nie ok......~~~ 
 

Saturday, April 30, 2011

Cara Bertaubat

Assalamualaikum..hari ini akem nak citer sikit pasal cara-cara nak bertaubat dengan betul....nie serba sedikit yang akem terbaca kat blog orang..sooo akem pindahkan sahaja maklumat tu dari blog dia ke blog sini...jgn risau akem dah mintak izin dengan dia dah....
  
Taubat berasal dari kata "tawaba" dalam bahasa Arab menunjukkan makna pulang dan kembali. Sedangkan taubat kepada Allah SWT berarti pulang dan kembali ke haribaan-Nya serta tetap di pintu-Nya.

Maksud taubat adalah kembali kepada Allah setelah melakukan maksiat atau dosa. Taubat marupakan rahmat Allah yang diberikan kepada hambaNya agar mereka dapat kembali kepada-Nya. Firman Allah yang bermaksud :
“Wahai orang-orang Yang beriman! bertaubatlah kamu kepada Allah Dengan " taubat Nasuha", Mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke Dalam syurga Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang Yang beriman bersama-sama dengannya; cahaya (iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata (ketika orang-orang munafik meraba-raba Dalam gelap-gelita): "Wahai Tuhan kami! sempurnakanlah bagi Kami cahaya kami, dan Limpahkanlah keampunan kepada kami; Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu". (At-Tahrim : 8)

Al-Hafizh Ibnu Katsir berkata dalam kitab tafsirnya :
"Artinya adalah, taubat yang sebenarnya dan sepenuh hati, akan menghapus keburukan-keburukan yang dilakukan sebelumnya, mengembalikan keaslian jiwa orang yang bertaubat, serta menghapus keburukan-keburukan yang dilakukannya."

Hasan Al Bashri berkata :
“Taubat adalah jika seorang hamba menyesal akan perbuatannya pada masa lalu, serta berjanji untuk tidak mengulanginya.”

Al Kulabi berkata :
“Yaitu agar meminta ampunan dengan lidah, menyesal dengan hatinya, serta menjaga tubuhnya untuk tidak melakukannnya lagi.”

Sa'id bin Musayyab berkata :
“Taubat nasuha adalah: agar engkau menasihati diri kalian sendiri.”

Dari pendapat yang diberikan di atas bahawa taubat nasuha itu adalah taubat yang sebenarnya dan tidak lagi mengulangi kesalahan yang dilakukan. Taubat nasuha dilakukan dengan penuh penyesalan atas segala dosa yang dilakukan. Allah menerima orang yang bertaubat bersungguh-sungguh dan tidak lagi mengulangi perbuatan dosa tersebut. Manakala orang yang bertaubat kemudia masih melakukan perbuatan dosa tersebut tidak dinamakan sebagai taubat nasuha.

Ada manusia beranggapan buatlah dosa duhulu nanti kita boleh taubat pada masa tua nanti. Kalau dan bertaubat tidak mengapa, kalau tidak berkesempatan untuk bertaubat maka padah nanti di hari akhirat. Lagipun taubat sebegini diibaratkan tidak ikhlas dengan Allah, sebab orang tersebut masih berkeinginan untuk melakukan dosa. Jangan berlengah-lengah untuk bertaubat, kerana orang yang melengahkan taubat ini adalah orang yang jahil, sombong, tidak sedar diri dan zalim kepada dirinya. Firman Allah yang bermaksud :
“ Dan ingatlah, sesiapa Yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang Yang zalim.” (Al-Hujurat : 11)
Syarat-syarat Taubat

Mengikut Manhaj Salaf as-Soleh, antara syara-syarat taubat yang wajib dipenuhi agar taubat di terima oleh Allah :

  1. Berazam dan bertekad untuk meninggalkan (tidak akan mengulangi lagi) perbuatan dosa yang telah dilakukan.
  2. Kesal (menyesali) dan berduka di dalam hati terhadap perbuatan dosa yang dibuat.
  3. Bersegera meninggalkan dosa yang telah dilakukan semata-mata kerana Allah.
Jika dosa yang dilakukan berkaitan dengan orang lain, syaratnya ia wajib membebaskan dirinya dari hak yang bukan miliknya untuk dikembalikan kepada yang berhak atau minta dihalalkan, ini bererti jika berupa harta benda wajib dikembalikan. Jika berupa fitnah, ghibah (umpatan), penghinaan, cacian, kutukan, laknat dan kezaliman, maka wajib meminta maaf daripada orang tersebut terutama terhadap kezaliman yang dilakukan kepadanya.
Cara-Cara Bertaubat
  1. Menyedari besarnya dosa yang dilakukan sehingga menyesalinya dan menggeruni balasannya yang akan tertimpa diakhirat kelak jika tidak bertaubat, sebagaimana sabda Rasullullah saw : “Menyesali (dosa) itu adalah taubat”. (Riwayat Ahmad dan Ibn Majah)
  2. Berniat serta berusaha sedaya upaya menjauhi dan meninggalkan dosa yang telah dilakukan dan bertekad tidak akan mengulanginya lagi.
  3. Meninggalkan setiap apa yang dibenci dan diharamkan oleh Allah zahir dan batin, lantas beralih kepada yang dicintai dan diredhaiNya.
  4. Bertaubat dengan taubat nasuha sebagaimana firman Allah : “Wahai orang-orang Yang beriman! bertaubatlah kamu kepada Allah Dengan taubat Nasuha, Mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke Dalam syurga Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai” (At-Tahrim : 8)
Hukum Taubat

Ketahuilah bahawa hukum bertaubat adalah wajib kepada semua umat Islam untuk memohon keampunan kepada Allah atas segala kesalahan yang dilakukan. Firman Allah yang bermaksud :
“Dan bertaubatlah kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung." (An-Nur: 31)

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud :
“Wahai sekalian manusia bertaubatlah kalian kepada Allah, karena sesungguhnya aku bertaubat kepada Allah seratus kali dalam sehari.” (Riwayat Al-Bukhari)

Manusia tidak pernah sunyi melakukan kesalahan, kerana manusia dibekalkan nafsu sentiasa suka kepada perkara yang lazat atau keseronokan. Maka di sini, taubat adalah wajib dan fardhu ain kepada semua umat Islam. Taubatlah cara untuk menghapuskan dosa dan diampunkan Allah atas segala kesalahan yang dilakukan. Sebagai muslim yang baik, marilah kita sentiasa memohon taubat kepada Allah, supaya segala kesalahan kita diampunkan.
Penutup

Taubat adalah kembali kepada Allah atau menyesali atas segala perbuatan dosa yang dilakukan selama ini. Ia bermunajat kepada Allah dan penuh keinsafan dan penyesalan atas segala dosa yang dilakukan. Taubat kepada mesti dengan sebenar-benar taubat, kerana orang yang tidak ikhlas taubatnya tidak akan diterima oleh Allah. Taubatlah dengan secepat yang mungkin dan jangan berlengah-lengah kalau kita menyedari telah melakukan kesalahan. Orang yang melengah-lengahkan taubat adalah orang yang sombong dengan Allah dan tidak takut dengan azab Allah yang sangat dahsyat. Sentiasalah bermuhasabah diri kita dan sentiasalah beristiqfar dan memohon ampun kepada Allah, mudah-mudahan Allah menerima taubat kita.

Akhir sekali saya datangkan kata-kata Imam Al-Ghazali dalam kitabnya Ihya Ulumuddin seperti berikut :
"Sedangkan ilmu adalah, mengetahui besarnya bahaya dosa, dan ia adalah penghalang antara hamba dan seluruh yang ia senangi. Jika ia telah mengetahui itu dengan yakin dan sepenuh hati, pengetahuannya itu akan berpengaruh dalam hatinya dan ia merasakan kepedihan karena kehilangan yang dia cintai. Karena hati, ketika ia merasakan hilangnya yang dia cintai, ia akan merasakan kepedihan, dan jika kehilangan itu diakibatkan oleh perbuatannya, niscaya ia akan menyesali perbuatannya itu. Dan perasaan pedih kehilangan yang dia cintai itu dinamakan penyesalan. Jika perasaan pedih itu demikian kuat berpengaruh dalam hatinya dan menguasai hatinya, maka perasaan itu akan mendorong timbulnya perasaan lain, yaitu tekad dan kemauan untuk mengerjakan apa yang seharusnya pada saat ini, kemarin dan akan datang. Tindakan yang ia lakukan saat ini adalah meninggalkan dosa yang menyelimutinya, dan terhadap masa depannya adalah dengan bertekad untuk meninggalkan dosa yang mengakibatkannya kehilangan yang dia cintai hingga sepanjang masa. Sedangkan masa lalunya adalah dengan menebus apa yang ia lakukan sebelumnya, jika dapat ditebus, atau menggantinya.”

Wednesday, April 27, 2011

Memories wif my friends

Assalamualaikum dan salam satu malaysia...ari nie akem nak citer pasal "memori bersama rakan2ku disekolah:..memang x dpt dinafikan bahawa memori tentang alam zaman persekolahan memang menyeronokkan dan juga boleh menarik minat setiap orang yang dah habis sekolah tok citer tentang mereka semasa mereka dialam persekolahan...hurm..akem ari nie nak citer pasal kawan2 akem semasa dialam persekolahan....
     Akem amat merindui keadaan didalam kelas yg sungguh heboh dan juga bising...biasalah..x de cikgu mulalah kita menjadi cacing kepanasan yg tak reti duduk diam dalam kelas....

  HA...NIE GAMBAR KAWAN SAYA DIDALAM BILIK PENGAWAS TENGAH BUAT MEETING TENTANG PROGRAM ORIENTASI PENGAWAS....YG BUKAN PENGAWAS POWN ADA KAT SITU....HAHAHA...DIA NIE KETUA PENGAWAS KAT SEKOLAH...

Bila cikgu 300 m dari jarak kelas..semua orang lari dan duduk ditempat masing2...tapi mereka nie rajin2 dan pandai2.....ye lah..x kan nak stress je belajar kan mesti nak happy2 juga....klu korang nak tau cikgu2nya juga sporting.....cikgu2 kelas kami selalu bagi motivasi kepada kami sepanjang tempoh pembelajaran berlaku...
    Seterusnya..akem suka suasana bersama dengan rakan2.....itu yg amat akem rindui sekarang..akem nak jumpa kawan2 dan ajak mereka berborak,jalan sama2,buat reunion or apa2 lah janji nak jumpa dyeorang..last kita buat reunion masam bulan 12 sambut birthday guru kelas kami iaitu Cikgu Rosman....kita sambut di rumah dia....hurm....cikgu rosman cikgu fizik kita..klu dia x masuk kelas..sunyi je sebab cikgu rosman nie yg selalu bising2 dalam kelas....dia bising2 sebab dia sporting dan juga dia suka kacau2 kitaorang semua...
    NIE LA GAMBO CIKGU SAYA..CIKGU ROSMAN....CIKGU NIE MEMANG TAKUT BELON MACAM SAYA..HAHAHAHA..PAS TU BUDAK2 LELAKI PERGI KACAU CIKGU NIE DENGAN BELON..APE LAGI....HAHAHA..KORANG MESTI TAW ....BELAKANG DIA ISTERINYA SEORANG CIKGU JUGA.....BAJU MERAH NYSA , KAT SITU JUGA ADA ESHA DAN JUGA EMA....

       SUAP SIR KAT MULUT SYIERA TU BANYAK2.....HAHAHA..NIE LA KEK YG DIHADIAHKAN KHAS DARI BUDAK2 KELAS SAYA..IAITU 5 CEKAL..MEREKA NIE MEMANG SPORTING ABES..CIKGUNYA POWN APE KURANGNYA....
    NIE LA HADIAH KENANG-KENANGAN DARIPADA KAMI BUDAK2 KELAS 5 CEKAL SMK KOTA MASAI.....CIKGU ROSMAN SEBENARNYA X SANGKA BENDE NIE AKAN TERJADI..DIA ARITUH MASIH LAGI SHOCK...HAHAHA....TAPI AN ARI TU AMAT BERMAKNA BAGI KITA ORANG SEMUA.....CANTIK X GAMBO DALAM FRAME TUH?
    LEPAS KITA BUAT SUPRISE KAT SIR ROSMAN...KITA AKAN MENJAMU SELERA....HURM LAUKNYA POWN BOLEH TAHAN SEDAP JUGA.....NENGOK DALAM GAMBAR NIH..SEDAP BETUL DYEORANG MAKAN...NAJIHAH DAN FARAH MAKAN DENGAN BEGITU LAHAP SEKALI...HEHEHE....
   SUKANYA NAJWA DPT JUMPA KAWAN2...NENGOK DARI SENYUMANNYA POWN DAH TAU..RINDU SESANGAT WALAUPON BARU LEPAS MENDUDUKI SPM BEBERAPA MINGGU LEPAS....
   NIE MASA KITA MAIN SELEPAS MAKAN........TEAM LELAKI AMAT MENYERLAH SEKALI BILA MAIN GAME.....BETUL2 MEREKA NIE HERO KELAS KAMI...AKEM YG INCHARGE GAME NIH..NAMA GAME NIE IALAH GELUNG BERACUN....TERINGIN NAK MAIN?
   BUDAK PEREMPUAN AMAT KETINGGALAN DIBELAKANG...CIAN DYEOWG..HAHA KEEP IT UP GURLZ!!!!
  WAKTU NAK BALIK...KITA AMBIL GAMBAR RAMAI2..SEBAGAI TANDA KENANGAN....SAYA DIBELAKANG..X NAMPAK HAHAHA TAPI KITA ENJOY SATU HAR SUNTUK.....BEST BEST BEST


  Ha.....tu la serba sedikit cerita tentang kawan2 saya.....sebenarnya akem nak buat part 2 nanti.....klu nak citer sampai sini x ckp....nengok la nanti...klu akem x malas..akem citer la yg part 2 tuh..ok ape2 hal korang sayang la kawan2 korang.....klu ada kawan yg dah lama x jumpa tego2 la dye takut2 dia dah x kenal korang plak..hahahahaha....ok lah tq sebab dah baca...~~

Tuesday, April 26, 2011

4 orang wanita group lepasan SPM 2010 di facebook yg membuatkan aku sakit kepale....~

    Assalamualaikum kepada semua mike yg sudi baca blog akem yg x seberapa lawo sangat nih....ok hari nie akem nak citer pasal 4 orang budak perempuan yg selalu buat kepale akem pening...hehehe untuk klu dia ialah 2S , 1E dan 1M...sape la dye nie an....tapi yg pastinya klu x de dia x ceria lepasan spm 2010 di FB...

    Pertamanya saya suka nak citer pasal budak nie namanya Mya ...orang panggil Myra or Mya...hurm..saya baru je kenal dengan dia nih....tapi dia jenis gurlz yg okok je....dia suka bergaul dan suka la bercerita2 dalam group lepasan..setakat nie x pernah la tegok perangai dia yg bukan2 dalam group..hehehe...klu korang nak tau..dia nie peramah dengan semua orang..
  Nie lagi sorang minah yg dilahirkan abnormal di group leapsan SPM...dia dalah satu orang yg dpt menceriakan group tu..x de dia nie sunyi je sebab dia suka pot pet2 kat lepasan...dia nie juga suka ckp lepas..ops..lupa plak..nama dia Eyna....eyna kadang2 suka sakitkan aty orang..haha agaknya dia nie memang berperangai macam tu kowt..ala korang kan tau..dalam dunia nie bermacam2 ragam sketsa kehidupan manusia....jadi x heranla klu satu hari nanti korang dpt kawan macam dia nie...yg bagusnya klu dpt kawan macam nie..dia akan ckp kesalahan kita secara direct dan x de kalis2....tu importantnya..setelah budak2 lepasan SPM buat kajian..dia nie amat mudah sensatif...dia kadang2 klu suka2 tapi dalam hati dia menangis....dia nie memang superb women la....dia sakit hati or kecewa tapi x tunjuk dengan orang...hope korang carik la kawan macam nie....dia nie juga agak mesra dengan sesiapa je..klu korang nak tau..dia nie suka kacak 
Star Light kat facebook..haha tu salah satu juga kawan saya di FB.....
  Ha..citer pasal budak nie memang la..sampai hujung dunia x habis agi...klu korang nak tau...nie la aniza...orang yg selalu memberi feeling kepada orang lain...dari tadi asyik suka tag nama Star Light je....haiz..dia nie memang berperangai pelik...dia juga amat kuat daya imaginasi..walaupon bende tu visual tapi dia seolah2 macam bende tu depan mata dia dan reaksi dia pown berbeza....aniza nie orangnya suka berterus terang..dan juga pandai memujuk la..x tau la bagi korang an dia nie macam mana..aku just bagi pendapat pada persepsi aku jer....bahasa dia pown bole tahan manja gak..hehehe...tapi an...orang ramai suka dia kat fb sekarang nih..hahaha..niza aku bngkar realiti..hahahaha...kadang2 niza juga suka nyakat orang lain..terutama mohd isyraf dan star light...tapi niza nie ceria orangnya...marah x tunjuk,sedih x tunjuk lebih kurang sama dengan eyna tadi..hahaahahahahaha


Ops...gambar dah di delete sebab cute sangat...awww







  Siapakah gerangan ini...haha ini la hidayah...orang yg kiut gambonyer dalam fb....ark..dia nie klu korang nak tau jenis suka marah2 sikit....tapi an dia nie sporting dalam group...biasalah..macam2 ragam an....kengkawan nie kita kene phm dia macam mana...dia juga x suka diganggu x tentu pasal..hahahaha..klu nak gurau dengan dia mesti kene marah dlu..hahaha dia nie klu dah benci orang..hurm x tau nak ckp....hahaha...sometimes hidayah memang manja gak....manja2 kucing gitu...seronok dpt share citer dengan dia..sebab dia nie suka diajak berborak..dan ada yg ckp yg hidayah ie cpt bosan...hahahahaha ntah la aku x tau pasal tu...bila dia dah suka seseorang..pergh suka giler..hahahaha itu la je yg aku tau dari dia...
  Kongklusinya ialah..sayanglah kawan2 anda walaupon macam2 ragam yg korang jumpa...jagalah hati kawan selagi kita mampu menjaganya....menjalin ikatan persahabatan memang manis tetapi terputus jalinan persahabatan memang pahit....renung2kan dan selamat beramal....~~

Monday, April 25, 2011

Koleksi Cerita2 lawok...jom2 baca....~

KISAH SEORANG PANGLIMA
Tahun 1441- Sebelum memulakanperjalanan menuju ke medan perang, seorang panglima menemui rakan yg cukup dipercayainya.
PANGLIMA: Simpan anak kunci ini! Jika aku tak kembali, kau bukakanlah cawat besi isteri ku. Aku izinkan dia berkahwin dengan sesiapa yg disukainya.
RAKAN : Baiklah sahabat ku.
Menjelang petang, ketika panglima bersama tenteranya berehat di sebuah lembah, kelihatan di kejauhan seorang lelaki menunggang kuda cukup pantas menuju ke arah kumpulan tentera itu. Setelah hampir, barulah panglima mengenalinya – dia ialah rakan yg cukup dipercayainya itu.
RAKAN : Maaf… panglima bagi kunci yg salah!! (Hhmmh hampeh, dah cuba buka dulu rupanya! hehe)
NENEK TUA
Seorang nenek berusia 65 tahun melahirkan seorang anak. Rakan- rakannya datang berkunjung untuk menjenguknya. Ketika mereka ingin melihat bayi nenek tersebut, nenek itu berkata “Nanti dulu”. Beberapa minit kemudian mereka berkata ingin melihat bayi itu lagi. Tetapi nenek itu tetap berkata “Nanti dulu”. Akhirnya mereka bertanya : “Bila kami boleh melihat bayi engkau..?” “Bila dia menangis”. “Kenapa kami harus tunggu sampai dia menangis?” “Sebabnya aku lupa.. dimana aku letak bayiku tadi..”
LAWAK BUDI BAHASA LRT
Seorang gadis cantik menaiki LRT yang sangat penuh sesak. Gadis itu berdiri betul betul didepan seorang pemuda. Seketika kemudian pemuda itu bangun, namun belum sempat pemuda itu berkata apa apa, gadis cantik itu menolak pemuda itu dengan lembut ke tempat duduknya sambil berkata, “Terima kasih, saya lebih suka berdiri”. Pemuda itu tercengang dengan penuh kehairanan. Dia sedikit jengkil kerana ditolak oleh gadis itu walaupun secara lembut. Pemuda itu pun berdiri semula tetapi sekali lagi gadis cantik itu menolaknya duduk semula dan berkata dengan sedikit kuat hingga didengari oleh lain lain penumpang, “Tak apa, tak payah susah susah, saya lebih suka berdiri.” Tanpa putus asa pemuda itu berdiri lagi untuk kali yang ketiga sambil menjerit, “Woii cik kak !! Saya nak turun laaaaa!!! Saya dah terlepas perhentian saya tau !!? Apa punya perasan lah dia ni?!!!
Salah Faham
Ada dua org anak kembar. namanya tam dan toni.mereka sudah dewasa dan telah beristeri. Tam mempunyai sebuah perahu yg sangat usang.Kebetulan suatu hari isteri Toni meninggal ketika menaiki perahu Tam. Beberapa hari kemudian seorang wanita tua berjumpatam, dan secara tidak sengaja menyangkanya Toni yg barukehilangan isterinya. Wanita itu berkata kpd Tam ” saya turut bersedih atas kehilangan yg anda rasakan.Tentu anda merasa sedih. “Tam yg menyangka bahawa wanita itu bercakap tentang perahu menjawab, “tak apalah, sebenarnya memang dah lama saya ingin membuangnya… ..dah tua,lagipun memang tak berapa menarik sejak pertama kali melihatnya. Bahagian bawahnya sudah lapok dan berbau busuk. Bahagian buntutnya dah teruk , lubang bahagian depannya pun dah sangat lebar. Setiap kali aku menggunakannya, lubangnya bertambah besar dan bocor. ” saya rasa yg paling merosakkanya ialah semasa saya meminjamkannya kepada 4 org kawan. Saya sudah ingatkan kawan2 keadaannya sudah tidak berapa baik. Tapi mereka masih juga mahu menggunakannya. Mereka berempat cuba masuk ke ke dalam serentak dan akhirnya ia terbelah ditengah2. Mendengar kata2 itu wanita tua itupun pengsan… .. huhuhu…