Saturday, March 26, 2011

Kembara menaiki bas,ke pusat membeli belah dan kebangangan ku

Assalamualaikum.....nie ha nak kongsi citer sikit pasal hari semalam(Sabtu)....hari tuh aku ade perjumpaan pengakap di SCOUTJB CENTRE..perjumpaan tuh bertujuan tok memberikan pendedahan kepada pengakap2 yg berumur 18 taon dan keatas sahaja tentang cara tok menyelenggara sesuatu program..hurm tapi memang best la...terima kasih la juga kepada penceramah yg tidak asing lagi..huhu ZAHRIL DER RHINO....tak tau la knp dye suke sangat nama tuh expecially yg last tuh RHINO?.....huhu bio lah ape pown yg dia nak letak kat nama dia salkan dia suka..hurm....actually ade yg lebih gempak mase aku g mesyuarat nih.....aku pown malu plak nak citer....tapi x per la aku citer juga.....hurm...mase pagi2 tuh setibanya aku sampai di SCOUTJB CENTRE.....bapak aku ckp "sowy la ayah x bole ambil ko balik nanti,ayah kasi duit nih...naik la bas ok sebab ayah keje petang masuk pkl 1".....so aku dengan ragu2 ambil duit tambang tuh....dalam hati aku berkata....mesti aku sesat balik nih...huhu tapi nak buwat mcam mana....naik ke la bas tuh..
         
       Masa habis je program yg dianjurkan..kiterowg pown pergi la makan beramai2......saya makan nasi goreng daging black paper dan air horlicks...haha saje2 jew nak tiru makanan si nysa nih...dia pown kebetulan oder makanan yg sama dengan aku tapi air x same lar..hehe nanti karang pak wee yg duduk sebelah dia ckp ape plak....hurm actually ak suka gak nasi tuh....aku ingat nysa oder nasi goreng nasi ayam black paper rupe2nyer nasi goreng daging black paper..aiseh.....yg si wani dan ayam(nama gelaran)....ketawekan aku....hahahah memeng lawak la....pas tu kiter citer2 la sambil menunggu masakan kami sampai.....masa makan dengan rakan2 waktu yg plg best tau...sebab kiter owg citer2 sambil makan...susah dpt waktu terluang macam tuh bersama rakan2....andainya klu waktu tuh direalisasikan waktu makan bersaama2 rakan2 sekelas....ala~makan dengan rakan2 pengakap pown ape kurangnya..lepas tu kiter own belah dari kedai makan tuh..eh tapi sebelum tu bayar la dlu makanan tuh kan haha saya kena RM6.00 berbaloi la kan....sedap plak tuh nasi dia...saya gerak dlu dengan wani dan ayam..si wani dia balik dlu katanya nak kluar jalan dengan parent dya..hurm bestnya....pas tu tetibe je tanye kat ayam..macam mana nak balik pg menaiki bas awam..pas tu dye citer2 la,syok giler dia citer2 sampai terbabas pintu ke scout JB....si joyah ketawe2..hahahaha memang lawak la.....sebenarnya saya x tau ape tuh CS...hahahaha CS tu City Square......
        
       Korang tau x....masa nak balik tuh,si Merry(Mariam) asyik berkepit dengan si Ady(Adi)...huh sampai aku dan nysa tunggu bas macam owg gila..dah la kiter owg terlepas bas 2 kali...rase2nyer la....si merry tuh ckp dia nak g beli top u dlu..ha jadi aku dan nysa tunggu ler....sambil tuh nysa terangkan aku macam mana nak balik ke pg melalui cara yg termudah..hurm...aku mulai paham sikit2...sebenarnya nysa kata dia dlu x tau naik bas awam..tapi dia belajar....aku pown ikut macam dia gak....lepas tu si merry pown nak ikut balik gak tapi bawak Ady....tapi dye owg g majidee....hurm..nvm la(nevermine).....asalkan aku tau naik bas nanti....dalam 10 min kemudian bas pown datang..bas menuju ke bandaraya..soo kiter pown naik bas tuh....bayar RM 1.80 ke CS....hurm....1st of all dah lega lah sebab dah dpt bas dan tempat duduk....mase kat dalam bas plak menuju ke CS si mariam pulak macam ulat taik duduk sebelah si adi...hurm..mereka memang mesra sangat....jeles aku...macam aku  nak suwo si ady duduk sebelah aku dan nysa duduk sebelah dia..trustly..aku memang x reti naik bas balik rumah dari bandar
tapi aku boleh la naik bas dari masai ke rumah......aku takut macam kawan aku tetiba tersesat nak bas nak ke SEGAMAT......aiseh....takut betol aku...dah la duit cukup2 je bapak aku kasi...nak ilangkan neves naik bas..aku citer2 la dengan nysa....borak2 eh dah sampai CS.....pas tu kiter owg turun dari bas tuh....pas tu kiter owg lintas seberang jalan..huh mase tuh lampu hijau..memang x bole lintas..aku hampir2 nak kene langgar dengan kereta mazda...huhu....kawan aku ckp "jgn lintas la ko nak mati cpt ke akem"....haha aku mana la tau..aku just owg kampung..aku pki baju je dah macam owg nak ke kebun.....owg lain yg ada kat sekitar bandaranya tu pki baju branded..ade gak mak saleh..hahaha cun2...pas lampu dan merah kiter ramai2 lintas jalan...pas tu depan aku ade bangunan besar..aku ckp nysa..bangunan ape tuh sebab kita menuju ke sana....pas tu nysa ckp tu la CS........dalam kepale otaka ku ckp.."oh baru ku tahu"....

       Pastu kiter owg masuk la ke CS..aku takut sangan mase tuh dan aku buat pengakuan kat dyeowg,,nie la 1st ever aku masuk CS..hahaha aku kan x selalu jalan2 terutama pergi ke tempat2 macam nih.....aku rasa aku la owg yg plg BANGANG kat situ....aku masuk la ke CS tuh dengan rasa segan ada,malu pown ada sebab baju aku yg x sesuai masuk situ..elakkan aku rase kene halau je..pas tu aku ckp nysa,merry,dan adi betol ke ko masuk nih..ntah2 salah jalan..pas tu dye owg ckp dengan bangga nya...
"aku dah masuk banyak kasi kat sini akem,aku tau la jalan2 kat sini"....pas tu aku ckp"kemana korang bawak aku nih,aku dah la tak tau tempat nih"....pas tu dye owg ckp"aku nak bawak ko g jalan2 akem..diam2 je".....sooo aku ikut je la....pas tu aku terserempak dengan ramai~~~owg yg pelik2......bermacam2 ragam dan rupa owg yg aku jumpe.....dari tinggi,rendah,gemuk,kurus,putih,hitam dan macam2....mak saleh banyak la kat situ....PAS TU AKU TERKEZUT TUH ADE LIF KACA YG MENARIK....aku jakun giler..aku ck ngan nysa.....nysa nengok tuh..ade lift kaca!!!...woohooaa..aku suka2....nysa boleh ketawa2 aku ckp macam tuh..sedih tau aku kan 2st time masuk situ...si merry plak ckp"ha ko nak main lift tu ke akem..g main sana...".....hahahaha pelik2...aku memang segan diler dengan dye owg...pas tu aku ckp dengan ady....naik bas dari JB ke PG brp ringgit..dia kata RM 5.20 sen..OH..pas tu aku jumpe tandas..si ysa dan merry masuk la tandas tuh...aku pown masuk gak...aku ada 50 sen..aku bagi kat owg tuh..dia pulangkan 30 sen..hurm ok la 20 sen je an....pas tu aku selanngkah kaki aku masuk..aku nengok owg semua berdiri berderet kencing kat dinding..hurm..apekejadah owg2 nih..nampak KOTE masing2...x malu..pas tu bau busuk tandans tu..YG AKU PELIK TUH OWG YG CUCI TANDAS TUH EREMPUAN..DALAM TANDAS LELAKI.WHAT THE FUCK........x malu ke..kluar la dlu..klu dah lapang cuci la balik tandas tuh...aku masuk la room toilet satu2.....pergh bau x boleh blah.......aku terus kluar....huh x tahan beb......x lama kemudian si nysa dan merry kluar gak..pas tu kiter owg teruskan pengembaraan ke dalam CS tuh..dah 30 jam jalan2 x jumpe gak jalan kluar..pas tu akhirnya jumpe gak jalan kluar..pemandangan dari atas nengok bawah memang best....kiter turun guna escalator...pas tu tiba la ke stesen bas yg menghala ke selatan....(kota tinggi,kulai,senai,masai,kota masai)....kiter pown tungg lar sampai bas kota masai or pusat bandar sampai..last2 bas masai yg dtg..pas tu kiter 4 owg nik la..malas nak tunggu bas pasir gudang yg ke pusat bandar...


     Naik bas tuh aku kene bayar RM 3.70 je..hurm x pe la berbaloi gak.....pas tu aku duduk la kat sit yg second last kat plg belakang sekali..si nysa duduk depan aku.....makin lama bas tu makin rmai....pas tu ade la owg lelaki duduk sebelah aku..bawak kayu,chota,beg beso....aku takut seh mana tau dye sebat kepale aku..huhu....duduk sebelah aku dengan muka masam....badan dia basah sebab bereluh..pas tu 2 min kemudian bas pown jalan....aku terdengan sore kentut tau....pas tu dia nerest aku....rupa2 owg sebelah aku kentut.!!!!!bingit sey.....aku nak je sound...tapi takut sebab dia ada senjata..huhuhu....akhirnya x lama dia turun di majidee......si merry turun dean sikit....si ady tinggalkan dia..si nysa takut plak sebab merry sorang yg turun....ady kate ade owg tunggu dia kat situ....soo fine lar....pas tu kiter teruskan perjalanan ke pasir gudang.......masai......pas tu aunty duduk sebelah nysa tu ajak berborak dengan dia....kiterowg ingatkan bas tuh salah jalan..hakhakahk......rupa2nya betol la.....masa kat jusco tebrau tuh aku dah nantok pas tu aku tertito...pas tu...si nysa kejutkan aku mase bas kat skola SMKDPT..huh nasib baik......klu x mati aku terlajak.....pas tu aku turun di masai..nengok2 mak aku dah tunggu di sana..macam tau2 je..hahahaha...aku pown story morry kat mak aku sampai rumah..pas tu mak aku ketawa2 plak..hahahaha....mak aku ckp..tuh la laen kali jalan2 la sikit g bandar soo bio x jakun macam owg hutan tersesat....aiseh..segan aku dengan adek2 aku kakak aku dan abg aku..huhuhuhu..anyway tu la perjalanan aku satu hari suntuk..penat giler!!!!.....

2 comments:

  1. cerita yang menarik.....
    lepas nie slalu lah datang scoutsjb central ea...
    nt x jakun,,,,
    n dah xkn ditertawakan lagi...
    anyway, syabas kerana berani mencuba....

    ReplyDelete